|
Post by Pertti on Jul 17, 2013 5:26:12 GMT 2
suomenhevosori Vilminko "Pinko" omistaa Susiraja hoitaa ? Päiväkirjaan tulee sekä hoitajan, että omistajien merkintöjä, myös piirrokset, tarinakisatarinat ym. ovat sallittuja. Omat sivut.Oman elämänsä Kimi Räikkönen. Vauhdikas, erittäin lahjakas esteori, jolla on koko ajan meno päällä niin hyvässä kuin pahassa. Kakara mikä kakara.
|
|
|
Post by narri on Aug 15, 2013 12:23:01 GMT 2
15.08.2013 Hilpeää hyppelehtimistä
Vaikka uhkasinkin Kehvelin jälkeen ottaa alleni helpomman hevosen, päädyin Pinkoon. Päädyin myös vaihtamaan sen päiväohjelman koulusta esteisiin, tehtäisiin koulutreeni sitten toiselle päivälle. Avuksi värväsin Sarlotan, jonka laitoin kasaamaan meille n. metrin lyhyen radan kentälle ja neiti sai myös nostella puomeja.
Ori oli tavallinen intopiukea itsensä, tarhasta hakiessa sitä raahautui melkein mahallaan mukana, hoitaa ja selkään hypätä sai kuin pikajuoksukisoissa. Pinko ei rauhoittunut hetkeksikään, se höökäsi ees taas, sinne ja tuonne ja kierrokset kohosivat mitä selvemmäksi kävi, että pääsisimme hyppäämään. Mikään pidäte ei mennyt läpi ja pysäytykset sai tehdä kentän aitaan peläten orin hyppäävän aidan yli ja jatkavan pinkomistaan kauas taivaanrantaan. Taitavahan tämä hevonen on, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta kontrolli loisti taas kerran poissaolollaan. Ihme, että olemme molemmat vielä yhtenä kappaleena. Ainakaan Sarlotta ei joutunut nostelemaan puomeja, Pinko kun pinkoi esteiden yli reilulla ilmavaralla.
Sarlotta sai siis hoitaa orin pesun ja tarhauksen, minä taas lähdin kohti uusia haasteita muiden hevosen kanssa.
|
|
|
Post by Lissu on Oct 9, 2013 8:38:02 GMT 2
09.10.2013 Kohellusta koikkelehtien
Jaa mikä päiväkirjakatkos.. Pinkon kohdalla kyse on kyllä totaaliväsymyksestä, sillä orin kanssa tapeltua ei paljoa jaksa miettiä päiväkirjaa, sitä haluaa vain levätä. Joskus luulimme Hipin vievän mehut touhottamisellaan, mutta ehei, Pinko vie voiton mennentullenpalatessa. Hevosmaailman Kimi Räikkönen ja näin, katsokaas.
Satuloidessani Pinkoa en voinut kuin toivoa, että se häsellys tasoittuisi kun kentälle päästäisiin. Turha toivo, koska jo alkuverryttelyissä ori oli oikea sähköjänis eikä meinannut asettua. Puomiverryttely meinasi mennä pipariksi, kun Pinko kävi muutaman kerran polvillaan ja ihan vain omaa kiirettään ja kompurointiaan. Minä koetin pidentää ja lyhentää orin askelta puomiväleihin sopivaksi, mutta Pinko itse kaahasi menemään tasan sitä vauhtia mitä halusi. Vaikka minua suorastaan hirvitti jatkaa niin pakkohan se oli, teimme muutaman valtavan laukkaympyrän joilla Pinko pääsi päästelemään höyryjä, ja sitten jatkoimme puomityöskentelyä.
Ihmeekseni Pinko rauhoittui laukassa ja sitä sai säädeltyäkin, mutta hevosen ravi oli aivan kammottava ja vailla mitään säätelyä. Pinko koetti ryöstää laukalle, nosti päätään pystyyn ja mennä viipotti tasan miten tahtoi kuuntelematta apuja kuin ohimennen ja ignooratakseen ne. Koko treeni meni aivan perseelleen, ja minun teki tosissaan mieli itkeä kun laskeuduin satulasta. Pinko päätyi pesulle ja loimitettuna karsinaan kuivumaan, minä menin siivoamaan tarhoja purkaakseni kiukkuepätoivoärsytystäni. Tästä elukasta muka tehdään vielä varsa Susirajaan, ei hyvää päivää..!
|
|
|
Post by Lissu on Oct 31, 2013 16:51:06 GMT 2
31.10.2013 Kisaeläkeläinen
Ti-di-dii, Pinkolla on ERJ:n alaisista kisoista 51 sijoitusta, eli herra on kisaeläkeläinen. Tokihan ERJ Cup ja VSR Cupit täyttävät kisakalenteria (tai siis täyttäisivät, jos niissä sijoituttaisiin) eikä treeniä olla lopettamassa, mutta kisaeläke mikä kisaeläke. Olemme erittäin tyytyväisiä Pinkoon ja sen saavutuksiin, seuraavaksi sitten keskitytään treenaamiseen ja valmentautumiseen. Orin kanssa ei juuri olla valmentauduttu, mikä on kyllä kostautunut, sillä Pinko on aivan karmea ryykääjä ja tekee välillä mitä haluaa. En halua kehuskella, mutta minä ja narri olemme päteviä, omille virheilleen ja näille elukoille vikoneen vain tulee sokeaksi. Parempi alkaa valmentautua tässä vaiheessa kuin ei ollenkaan, eipähän Pinko nolaa meitä tulevissa laatuarvosteluissa.
Pinko on jo päässyt leikkimään jalostusoria, meillä on Susirajassa Pingon ja Katiskan Kalmingoksi nimetty tammavarsa. Tamma tuntuu perineen vanhempiensa hyppykyvyt (neiti loikkii ihan kaiken ylitse ja yllättävän hyvällä tyylillä) sekä luonteen, joten rohkenemme markkinoida Pinkoa hyvänä esteperiyttäjänä. Toki yhden varsan otannalla..
Herralla oli tänään koulutreeni. Kiitos Telman ähkyilyn ja Kummon kinkkaamisen olin aika väsynyt, joten Pinko tuli liikutettua puolivillaisesti. Kävimme kaikki askellajit läpi, teimme siirtymisiä ja pohkeenväistöjä ja jokunen kiemuraura sekä pääty-ympyröitä. Mahdollisimman simppeliä perustyöskentelyä, siis. Pinkolla oli jäätävän paljon energiaa, onneksi ympyröillä laukkaaminen sai orin pöllöenergian purkautumaan. Vaikka itse toimin puolivaloilla Pinko teki ihan hyvää työtä - onneksi. Hyvänen aika mitä sitä tuleekaan tehtyä, kivuta nyt tämän elukan selkään väsyneenä! Onneksi mitään ei käynyt ja Pinko teki oikeasti hyvin töitä. Hieno, hieno hevonen.
|
|
|
Post by Lissu on Nov 25, 2013 17:55:42 GMT 2
25.11.2013 Kiireinen koulutreeni
Koulutreeni tällä orilla on aina yhtä mielenkiintoinen operaatio.. Oli jo suoritus saada Pinko suht rauhallista tahtia tarhasta talliin, eikä suomijuntti ainakaan rauhoittunut saadessaan satulan selkäänsä. Todella lupaava startti tällekin treenille. Pinko ei meinannut malttaa, että pääsin sen selkään, ja herra olikin jo puoimatkassa kentän toiseen päähän kun minä olin vasta roikkumassa toisessa jalustimessa. Kiireessä selkään ja aivan yhtä kiireessä kirisämään satulavyötä, tämän orin kanssa ei paljoa auta olla rauhallista. Onneksi sitä on joka tapauksessa, minäkin olen niin tottunut Pinkon kiireeseen, etten jaksa lähteä siihen mukaan.
Tarkoitus oli treenata keskiravia ja -laukkaa, ja nimenomaan tarkoitus oli. Eipä ollut enää sen jälkeen, kun aloitimme Pingon kanssa treenaamisen. Pinko oli todella menevä ja yllättävän rento, vaikka pää nousikin välillä turhan korkealle eikä askelluksessa ollut oikein tahtia. Välillä Pinko myötäsi ohjalle todella hyvin, apuihin suomijuntti vastasi silloin kun mieli teki. Mistään keskiaskellajeista ei kuitenkaan ollut tietoakaan, Pinko vain mennä viipotti menemään kamalaa kiirettä tai polki palkoillaan. Niin tai näin, ori oli koko ajan kuin lentoon lähdössä. Viiteen varttiin mahtui paljon menoa ja meininkiä ja yksi hionnut ratsastaja, Pinko sai kevyen hien vain satulan alle. Ihme elohiirivirtapiikki.. Pesin orin joka tapauksessa, se klipataan huomenna ja homma on paljon helpompi kun karva on puhdas.
|
|
|
Post by Lissu on Feb 3, 2014 8:23:59 GMT 2
03.02.2014 Ymmärrys loppuu
Pingolla oli - taas vaihteeksi - kaasu hirttänyt kiinni heti alkuunsa. Jo aamulla kun oria vietiin tarhaan Santeri sai juosta minkä kilometrikintuistaan lähti, ettei Pinko olisi juossut pöpelikköön. Kun menin aamutallin jälkeen hakemaan elikkoa tarhasta koulutreeniä varten Pinko oli aivan yhtä paha, ei mitään puhetta, että tarhassa riekkuminen olisi vähentänyt orin energioita! Talliin palattiin puolijuoksua, enkä muista, milloin harjaus ja varustus olisi ollut sellaista tappelua. Ori ei meinannut paikoillaan pysyä vaikka miten komensin, eikä herraa paljoa kiinnostanut vaikka se sai suasta turvalleen. Ihme sähköjänis.
Koulutreenimme ei mennyt putkeen, ei ollenkaan, Pinko oli aivan liian kiireinn keskittyäkseen apuihini. Jos ori taipui se taipui liikaa, asettumisesta ei ollut puhettakaan ja jos muoto ei ollut liian syvä niin Pinko juoksi pää pystyssä leikkien kirahvia. En yrittänytkään tehdä mitään kummoisempaa, pelkkiä perusasioita (pysähdykset, peruutukset, siirtymiset, eteen - alas -ratsastus), mutta eipä niissäkään ollut paljoa kehumista. Puolentoista tunnin vääntämisen kohdalla Pingon nykivät liikkeet muuttuivat vähän pehmeämmiksi ja sulavammiksi, eikä ori ollut enää niin jännittyneen oloinen. Hip hurraa, kyllä on taas sellainen olo, että osaa ratsastaa, kun ei saa yhtä hevosta myötäämään kunnolla! Lohduttaudun sillä, että sain sentään pari onnistunutta siirtymistä, yhden selkeän pysähdyksen ja neljän askeleen suoran peruutuksen aikaiseksi.
Kiitos ylienergisyytensä ja venkoamisensa Pinko hikoili kuin pieni sika, joten pesullehan se joutui. Karsinassa kuivuminen ei kiljumisesta päätellen sopinut Pingon suunnitelmiin, mutta ei mahda mitään.
|
|
|
Post by Lissu on Feb 15, 2014 10:34:07 GMT 2
15.02.2014 "Mä en just nyt jaksais sua" - ja kerrankin olin väärässä!
Koulutreeni Pingolla, ah mikä nautinto! Huomatkaa sarkasmi. Pinko osaa olla tajuttoman mukava ratsu (ainakin silloin tällöin), mutta ainakaan minulla ei ole turhan paljoa hyviä kokemuksia koulutreenistä tämän pikakiitäjän kanssa. Ei mahda mitään, pakko jonkun on ne koulutreenitkin hoitaa, ei tätä voi joka päivä hypyyttää. Tai jättää liikuttamatta, voi kauhistus sitä pöllöenergian määrää! Olen vakavasti harkinnut Pingon siirtämistä takaisin aktiivikisakäyttöön Cupien kiertelyn sijaan, sillä Pingolta alkavat virikkeet loppua. Kisamatkat saivat kierroslukumittaria sentään hetkeksi alemmas, kun kisoissa oli niiiiiin jännää.
Jo alkuverryttelyistä lähtien oli selvää, että tänään ei olisi mikään rauhallinen tai helppo treeni. Pinko oli oman elämänsä pikajuna kaahottaessaan pikaravia pitkin kenttää. Ei muuta kuin siirtymisiä, peruutuksia ja pysähdyksiä uudestaan ja uudestaan, aina kyllästymiseen asti. Ne kuitenkin tepsivät, etenkin kun niitä höysti muutamilla laukkarevittelyillä kentän ympäri. Vaikka minulla oli jo puolessa tunnissa tuhoton hiki, en voinut olla kuin tyytyväinen - kaikesta huolimatta saimme Pingon kanssa aikaiseksi hyviä pohkeenväistöpätkiä, ja keskiravikin löytyi tappelematta! Kaikkein yllättynein olin siitä, että Pinko malttoi kävellä rauhassa, eikä ori protestoinut edes keskikäyntiä. Keskikäyntiä. Pingolla. Hallelujaa!
Vaikka kuvittelin, ettei tästäkään mitään tule, niin Pinko yllätti minut positiivisesti. Alkukaahailujen ja kiireen jälkeen orin kanssa pystyi ihan työskentelemään ilman mitään kiireitä. Tallissa ori sai paljon pusuja ja puoli ämpärillistä melassivettä. Sarlotta sai hoitaa hevosen pihalle, minä läksin suihkuun ja vaatteita vaihtamaan.
|
|
|
Post by Lissu on Mar 8, 2014 12:06:19 GMT 2
08.03.2014 Voisitko sä vähitellen valmistua?
Pinkon ERJ-laatuarvostelumatka tyssää aina samaan asiaan; jälkeläisnäyttöihin. Kallalla nyt on reilu parikymmentä sijoitusta, mutta Pingon pojat eivät ole vielä päässeet näyttämään kynsiään esteradoilla. Ei siinä mitään, jokainen kisauttaa hevosensa omaan tahtiinsa, mutta kun me haluaisimme kovasti puskea Pingon laatuarvosteluun! SLA-listammekin on niin pitkä, ettei mitään toivoa, että ori olisi ihan hetkeen pääsemässä sinnekään. Tässä sitten pyöritellään peukaloitamme, osallistutaan Cupeihin ja pohditaan, pitäisikö tässä tehdä orista vielä yksi varsa. Jos tekisikin, se jäisi kotiin kisaamaan ja myytäisiin kisattuna, (puoli)valmiina pelinä. Saa nyt nähdä, ei meillä taida olla sopivaa tammaakaan.
Pingolla oli tänään koulutreeni, joka meni aivan perseelleen. Hevonen ei malttanut kuunnella vaan leikki oman elämänsä Kimi Räikköstä minkä kerkesi. Hevoselle tuli hiki, minulle tuli hiki, mutta sillä nyt ei ollut mitään tekemistä työnteon kanssa. Puolitoista tuntia ja ei MITÄÄN, mistä oria voisi kehua! Pingolla oli ihan oma show, eikä siihen kuulunut ratsastajan apujen kuunteleminen. Todella palkitseva treeni, kerta kaikkiaan, tuli sellainen olo etten osaa ratsastaa ollenkaan. Ori pesulle, kuivaus ja takki päällä pihalle. Lumet ovat jo sulaneet ja keli on aivan mahtava, nyt äkkiä kunnon kevät päälle niin saa jättää pesumäriltäkin elikoilta takit pois.
|
|
|
Post by Lissu on Mar 19, 2014 11:04:17 GMT 2
19.03.2014 Valmentautumista
Pinko on listallamme "valmentamista kaipaavat" pitämässä kärkisijaa. Tässä kuussa orilla on ollut kolme valmennusta, ainakin yksi on varattu. Koetamme tunkea Pinkoa joka ikisen valmentajan nenän eteen, joten emme oikein itsekään pysy perässä, kuka tulee minäkin päivänä valmentamaan herra hätähousua. Valmentautumisesta on ollut kouriintuntuvaa hyötyä, ori ei ole ihan niin kamala ratsastaa kuin yleensä. Aktiivikisauksen lopettaminen ei todellakaan toiminut tämän elikon kohdalla, Pinko kaipaa menoa, meininkiä ja adrenaliinia. Arvokas papparaistuminen ei selkeästi ole vaihtoehto, ei edes reippaan menevä vanhuus - kaasu hirttää edelleen kiinni. Tosin eihän Pinko vielä ole mikään pappa, mutta sivuseikkoja, sivuseikkoja!
Tänään ei hypätty, ei menty edes kavaletteja, ratsastin Pingon läpi ja verryttelin oria. Vaikka herralta menohaluja löytyikin Pinko pysyi lapasessa, malttoi kävellä ja ravata eikä laukkakaan ollut pelkkää tuli perseen alla kaahaamista. Mahtavaa, tämän kanssa on tapahtunut edistystä! Eihän hevonen olekaan kuin 16-vuotias, hyvähyvähienoa ja kovin on varhaiskypsä ori meillä. Paskan marjat. Verryttelymenosta nyt ei ole paljoa kerrottavaa, mutta kerrankin meillä meni hyvin! Pinko sai tallissa paljon rapsutteluja ja omenan ennen kuin nakkasin orin takaisin talliin, kerrankin lin oikeasti tyytyväinen tähän elikkoon.
|
|
|
Post by Lissu on Apr 2, 2014 8:56:39 GMT 2
02.04.2014 Kuulumisia
Viime kirjoittelun jälkeen Pinko on päässyt kahden valmentajan oppiin (ja pari valmentajaa on palkattu!), joten tässä ollaan menossa parempaan suuntaan koko ajan. Lisäksi Pingon varsat ovat hyvällä mallilla; tyttäret Kalminko ja Halovilna napsivat estesijoituksia aina silloin tällöin, poika Moon Vihamies pärjäsi viime kuun VSR-Cupissa. Ei lainkaan huonosti, kyllä meillä on aihetta olla tyytyväisiä Pinkoon ja sen jälkikasvuun! Eiköhän me sinne ERJ:n laatuarvosteluun kesällä päästä, kaikki on kiinni siitä, miten nopeasti saamme Pingon tyttärille kisatuloksia alle. Jos ei muuta niin SLA on edessä kesällä/syksyllä riippuen siitä, miten meillä muut hevoset ovat tai ovat olematta valmiita, pitää vähän kartoittaa, minkä elukan vie milloinkin tuomariston eteen.
Hyppäsin Pingolla ratsastettuani Sannan. Valmentautumisesta on ollut hyötyä, sillä vaikka ori on edelleen oman elämänsä Kimi Räikkönen nyt yhteinen sävel löytyy helpommin. Esteet eivät olleet korkeita, 80-90cm, tänään keskityimme tekniikkaan. Pitkästä aikaa Pingon laukkaa sai kunnolla pidennettyä ja lyhennettyä sen sijaan, että ori olisi vain lähtenyt kiitämään jalat yhtenä viivasotkuna mahan alla viuhuen. Pinko malttaa kuunnella vähän paremmin ja hyppyihin on tullut lisää pyöreyttä, Pingon selkäkin on lihaksikkaampi kun ori malttaa hypätä lähes joka esteen kunnolla selkäänsä pyöristäen. Mahtavaa, miten tämänkin hevosen saa käyttämään jokaista lihastaan ja koko kapasiteettiaan! Minulle jäi todella hyvä mieli estetreenistämme, ja niin taisi jäädä Pingollekin. Tai sitten treenin jälkeinen melassivesi nosti mielialan kattoon.
|
|
|
Post by Lissu on Apr 8, 2014 14:03:39 GMT 2
08.04.2014 Estevalmennus
Tuulia T., tuo ihana ihminen, kävi taas valmentelemassa muutamia Susirajan hevosia. Pingon kanssa treenattiin vähemmän yllättäen esteitä, ja varustaessani oria toivoin kovasti, että aikaisemmin valmennuksista olisi jotain hyötyä. Näin valmiin hevosen kanssa on yksinomaan noloa, jos ei suju ja hevonen käyttäytyy kuin.. no, miten Susirajan elikot nyt yleensä käyttäytyvätkään.
No, olisi tämä voinut huonomminkin mennä! Sain nousta Pingon selkään kaikessa rauhassa eikä verryttelyaika mennyt pelkkään venkoiluun ja tappelemiseen. Ratsuni asettui ja taipui hyvin eikä kaasunhallinnassa ollut vielä ongelmia. Paino sanalla "vielä", mitä pidemmälle verryttelyt etenivät sen herkemmin Pinko koetti lähteä kaahaamaan. Ensimmäinen hyppy portille päättyi kieltoon, onneksi en lentänyt Pingon kaulan yli! Perse kyllä nousi mahtavasti penkistä kun ori löi liinat kiinni. Vähän vino lähestyminen ja äkkiä herra estekonkari ei muka osaakaan hypätä..! Kiesus. Toisella kerralla ei niin mitään ongelmaa, puhtaasti yli.
Kolmoissarjasta ei puhuta. Ei todellakaan puhuta, ainakaan siitä ensimmäisestä suorituskerrasta. Loppujen lopuksi meillä meni suht hyvin, jos muutamaa kieltoa ja "lievää" kaahailua ei lasketa. Tuulia-parka oli välillä kauhistuneen näköinen, vaikka miten yritin lohduttaa, ettei tämä ole Pingolta mitään uutta ja miten ori yleensä ei meinaa lapasessa pysyä.
Tallilla Pinko sai melassivettä ja pääsi pesulle, Santeri leikki taas ritaria ja lupasi hoitaa orin pois, että minulle, narrille ja Sarlotalle jää enemmän aikaa ratsastaa loput konit. Kyllä on Pertti opettanut klopin hyvin, joku heppatyttö tulee nyt ja iskee Santerista itselleen ponipojan!
|
|
|
Post by Lissu on Apr 11, 2014 12:29:58 GMT 2
11.04.2014 Perjantain peltoralli
Maastoretki vaihdettiin lennossa peltoralliksi. Minä otin kameran matkaan ja nakkasin Sarlotan selkään ja läksimme pellolle. Tyttö sai Pingosta esille yllättävän hyvän ravin, tunnistettavan pohkeenväistön ja hyviä siirtymisiä. Laukka meni - yllättäen - ralliksi, mutta niin oli tarkoitus, pääsi Pinko purkamaan pöllöenergiaansa jota se kerryttää liikunnasta huolimatta. Kamera lauloi, Sarlotalla ja Pingolla tuntui olevan hauskaa ja sääkin suosi, vaikka olikin vähän harmaa keli. Sarlotta on kyllä uskomaton apina eikä tunnu tippuvan selästä millään, Pinkokin veti välillä sellaisia ilopukkeja, että todennäköisesti minäkin olisin ollut kentässä, vaikka omat elikkoni melkoisia pukkikoneita ovatkin.
Rallittelun jälkeen Sarlotta sai jatkaa ponien parissa, minä pesin ja hoidin Pingon pois. Ori ei päässyt saman tien takaisin tarhaan, kuivuttuaan Pinko pääsi takaisin pihalle jatkamaan F1-ajojaan.
Lisäksi on pakko hehkuttaa, että Pinko on nyt SLA-valmis! On aivan eri asia, milloin ori pääsee rotulaatuarvostelun tuomareiden silmien alle, SLA-listamme kun on aika pitkä. Ori on kuitenkin valmis kärrättäväksi sinne milloin tahansa. ERJ:nkin suhteen tilanne alkaa näyttää hyvältä, Kallasta on kohta jälkeläisnäytöksi, eikä Vilnankaan kanssa pitäisi kauaa mennä.
|
|
|
Post by Lissu on Apr 27, 2014 9:00:45 GMT 2
27.04.2014 Tavoitteena SLA
Jos mitään yllättävää ei tapahdu, niin Pinko on seuraava Susirajalainen, joka pääsee SLA-tuomarien eteen. SLA:n jälkeen vuorossa on ERJ:n laatuarvostelu, jonne saamme hyvällä tuurilla ilmoittaa orimme jo kesäkuussa. Kalmingolla on 40 ERJ-sijoitusta ja Halovilnalla 21, joten jälkeläisnäytöt alkavat olla todella hyvällä mallilla! Pinko alkaa olla työnsä tehnyt, hyvä kisaura ja neljä varsaa, vielä laatuarvostelupalkinnot ja sen jälkeen ori saa olla möllöttää kunnes kupsahtaa.
Treeniohjelmassa oli pikkuesteitä, joiden kanssa ei menty ihan putkeen. 50-65cm esteet olivat Pingon mielestä vitsi, eikä se oikeastaan hypännyt ensimmäistäkään, juoksi vain yli. Muutaman kerran laukka-askeleet muistuttivat jotain hypyn kaltaista, mutta kaiketi sekin oli ylijuoksua. Avut eivät menneet läpi eikä ori edes yrittänyt kuunnella, Pinko oli päättänyt kiitää niin Pinko kiiti. Jos ei muuta niin ainakin hevonen kulki suurin piirtein minne minä halusin, mutta ei tätä muuten voi kehua parhaalla tahdollakaan. MIKSI nämä meidän elikkomme eivät rauhoitu edes iän myötä?! Jos jotain hyvää pitää kaivaa, muutakin kuin se, että ohjaaminen pelasi sinne päin, niin alkuverryttelyissä Pinko toimi loistavasti. Hyvä, tahdikas käynti, kelvollinen, vähän hätäinen ravi, erinomainen laukka. Ongelmat alkoivat kun ori hoksasi, että kohta hypätään - ja sitten mokoma ei edes hyppää, kun esteet olivat liian pieniä.
Ihme kyllä minua hymyilytti, kun riisuin Pingolta varusteita. Tiikeri ei raidoistaan pääse, niin mitäs sitä itkemään. Pinko kuitenkin on hieno hevonen, ja on siinä niin paljon hyvää, ettemme ole malttaneet sitä myydä. Jos ori ei ansainnutkaan porkkanaa tämän aamun estetreenin takia, niin on se joskus jotain porkkanansa eteen tehnyt.
|
|
|
Post by Lissu on May 11, 2014 16:41:48 GMT 2
11.05.2014 Laatuarvostelujännäystä
Pinko on ilmoitettu SLA:han, ja kyllä jännittää! Toivomme parasta, pelkäämme pahinta, lähinnä orimme käytöksen suhteen. Tästäkään mokomasta ikinä tiedä, käyttäytyykö se hyvin, huonosti ja hyvin huonosti. Halovilnakin tarvitsee enää ~9 sijoitusta, niin voimme ilmoittaa pikakiitäjämme ERJ:n laatuarvosteluun. Toiveissa on, että ensi kuussa saadaan ilmoittaa Pinko niihinkin kinkereihin olemaan edustavaa siinä määrin, kun se tältä elikolta onnistuu.
Viime päivinä oria on treenattu vähän rankemmin kunnolla hikeen asti, että se vähän rauhoittuisi ja käyttäytyisi laatuarvostelutuomareiden edessä. Pinkoa on myös puunattu kitisevän kirkkaaksi ja viimeisen päälle edustavaksi. Ollaan trimmattu leuan alla olevat karvat, korvakarvat, vuohiskarvat, siistitty ruununrajat, laitetaan vähän öljyä kavioihin kun tosipaikka tulee.. Oikeastaan kaikki, mitä ollaan keksitty. Ori on pestykin useampaan kertaan ja tullaan pesemään vielä muutamaan otteeseen, Pinko onnistuu sotkemaan itsensä kerta toisensa jälkeen niin tarhassa kuin karsinassaan. Kusiläntti kaulassa ei ole se mairittelevin näky..
Koko porukka jännittää Pingon puolesta, kuka enemmän (minä!), kuka vähemmän.
|
|
|
Post by Lissu on May 23, 2014 21:28:31 GMT 2
23.05.2014 SLA-I -palkittu pöljäke
Meillä on aihetta ylpeyteen, kun tallista löytyy jälleen yksi SLA-I -palkittu hevonen! Pinko, formulaponimme, on uusin palkittu ja jestas, miten herra tekee meidät iloisiksi ja ylpeiksi. Edessä on enää ERJ:n laatuarvostelu, jonka jälkeen Pinko on saavuttanut kaiken. Oman elämänsä rallikuski on edelleen yhtä kiireinen kuin meille tullessaan, tämä hevonen lähtee saappaat jalassa, sanokaa minun sanoneen. Kalla jatkaa isänsä kavionjäljissä, toivon mukaan myös laatuarvostelumenestyksensä kautta. Pinko on jättänyt meille upean tamman, enkä menisi moittimaan orin muutakaan jälkikasvua. Kaasu voi vähän hirttää kiinni ja näin, isällä ja varsoilla, mutta kyllä sen kanssa elää!
Laatuarvostelupalkinto ei tuonut tälle(kään) elikolle yhtään lisäarvokkuutta, päin vastoin. Tänään ori irtojuoksutettiin, ja Pinko veti pierupukkilaukkaa minkä kerkesi. Eikä antanut kiinni. Eikä kiinni jäätyään kävellyt kunnolla. Näin tänään.
o. Vilminko 14 + 23 + 21 + 21 + 20 = 99 p. / SLA-I 1. Hyvänpuoleiset tyypit. = 3p. 2. Hyvä hyppytekniikka, hieman raskaanoloinen = 7p. 3. Nöyränoloinen = 4p.
|
|